Utsiktenkunstsenter

Utsikten kunstsenter

Medarbeiderundersøkelse - Bedrifter

Medarbeiderundersøkelse

medarbeiderundersøkelse

Uansett om dette er din første medarbeiderundersøkelse eller nummer 20, er det grunnleggende fortsatt en viktig faktor.  

Hvorfor måle ansattes engasjement gjennom undersøkelser?

Nødvendige temaer som skal dekkes.

Brand medarbeiderundersøkelsen for å vekke interesse.

Rammeverk for undersøkelseskommunikasjon:

  • Kommunikasjon før medarbeiderundersøkelsen
  • På dagen medarbeiderundersøkelsen tar sted
  • Etter medarbeiderundersøkelsen


Forstå effektiviteten av undersøkelseskommunikasjon

Hvorfor måle engasjement gjennom medarbeiderundersøkelse?

Engasjement er graden av tilknytning, inspirasjon og ansvar en ansatt føler for stedet de jobber. Å fremme engasjement kan styrke videreutvikling av evner.

Gjennom oversikter over engasjement kan vi svare på spørsmål (og akkumulere målinger) som:

Hvordan utvikle en kultur av stolthet, inspirasjon og ansvar i bedriften?

Hvordan sammenligner vi oss med andre organisasjoner?

Hvordan ønsker vi å knytte ansatte til forretningens visjon og mål?

Hvordan hjelper vi ansatte tilpasse, og forstå at de kan bidra til å skape et bedre sted å jobbe?

Kjernetemaene til en medarbeiderundersøkelse

Hver organisasjon vil ha unike kjernetemaer som skal dekkes. La oss utforske de vanligste kjernetemaene:

    1. Forstå engasjement

    Vi vil at alle skal forstå hva det betyr når ansatte er engasjert i organisasjonen.

    1. Hvordan en medarbeiderundersøkelse vil hjelpe oss

    Del resultater. Ikke bare for HR-gruppen, men også for de ansatte. Da får de innsikten de har lyst å se, dette hjelper å motivere handling.

    1. Hva vi trenger fra de ansatte

    Deltakelse, ærlighet og gode tilbakemeldinger. Vi trenger enkeltpersoner for å gi legitime og reelle innspill om deres erfaring med å jobbe i organisasjonen. Vi ønsker tilbakemeldinger som er av kvalitet og kvantitet.

    1. Åpenhet

    La folk få vite hvem som vil se hva når medarbeiderundersøkelsen er avsluttet. Handling etter er essensielt. 

    1. Hvordan kan vi sikre din konfidensialitet?

    Du kan dele ting som hvordan informasjonen din blir håndtert, samt informasjon om hva slags demografi som vil bli inkludert i medarbeiderundersøkelsen.

    1. Forberede enkeltpersoner for kritikk og handling

    Få ansatte begeistret for kritikk, og til slutt dirigere dem mot handling.

Brand undersøkelsen din

Innovativ “branding” og utvikling av undersøkelsen din er en enkel metode for å få den til å skille seg ut for de ansatte. Her er noen ting du må huske på når du “brander” undersøkelsen:

    1. Ha klare mål og kjenn dit publikum

    Vær tydelig på hva ønsker de ansatte skal gjøre, føle og tenke gjennom undersøkelsen.

    1. Tilpass konseptene – gjør det relevant for dine ansatte

    Bruk språk som er interessant og lett forståelig. 

    1. Bruk forskjellige kanaler / kommunikasjonsmetoder

    Ha diskusjonen om undersøkelsen på forskjellige plattformer som e-post, zoom og fysiske møter. Sørg for at du når ut til flere deler av arbeidsstyrken din gjennom forskjellige kanaler.

    1. Husk å vurdere kulturelle nyanser eller nødvendig oversettelse

    Tenk på hvordan du kan engasjere forskjellige deler av organisasjonen på en måte som gir gjenklang med dem.

Studer rammeverk for undersøkelseskommunikasjon

Nå som du har en ide om kjernetemaene og har begynt å tenke på branding for medarbeiderundersøkelsen, er det på tide å begynne med rammeverket for undersøkelseskommunikasjon.

Dette inkluderer tre perioder – Kommunikasjon før undersøkelse, dagen undersøkelsen tar sted og etter undersøkelse.

medarbeiderundersøkelse

Medarbeiderundersøkelse: Før undersøkelsen

  1. Heads-up

Dette er den første “kontakten” for alle ansatte.

Sørg for å inkludere følgende:

Medarbeiderundersøkelse.

Hvem er kvalifisert til å gi kritikk i denne undersøkelsen?

Når åpnes og lukkes undersøkelsen? På hvilke måter kommer invitasjonen?

Hva måler den? Av hvilken grunn måler den?

Hvem vil ha tilgang til resultatene?

 

  1. Kunngjøring

Daglig leder bør understreke at de som videreformidler informasjonen er kritiske partnere i tilbakemeldingsprosessen. De er nødt til å komme med tilbakemeldingene til lederne. 

Understreke viktigheten av teamdeltakelse. Legg vekt på den totale deltakerandelen i forrige undersøkelse for å oppmuntre.

Person som skriver en medarbeiderundersøkelse

Dagen medarbeiderundersøkelsen tar sted

Planlegger du godt vil dette være simpelt.

Her er tre ting som gjør medarbeiderundersøkelses dagen lettere:

  • Hold alle oppdatert på arbeidsplassen med Post-it lapper, tv-en eller mail.
  • Sørg for å kommunisere gjennom de store kanalene.
  • Gjør klar undersøkelsen til en dato og send invitasjoner.

 

Viktigheten med påminnelse

Målet ditt for kundeundersøkelsen skal være å oppnå godt engasjement. Ikke nødvendigvis 100% men en stor andel av de ansatte.

To e-postoppdateringer i løpet av en uke.

1-2 oppdateringer til ledere om deltakelse i deres avdelinger før undersøkelsen.

Siste påminnelsesinnlegg, sørg for at alle vet. Helst dagen før undersøkelsen.

Kommunikasjon etter undersøkelsen

Når undersøkelsen din er ferdig, begynn med å uttrykke takknemlighet overfor dine ansatte for deres innspill. Du kan også skape litt positiv energi ved å dele et fascinerende resultat. Fortell så hva som skjer videre. Informer når de får mulighet til å se resultatene og når handlingsplanleggingen starter.

Normalt blir resultatene formidlet etter hierarki. Dette kan variere avhengig av organisasjonens størrelse og hierarkiske struktur.

Organisasjonsresultater: Presentere for alle ansatte i et omfattende møte.

Rapporter for lederne: Del informasjonen med ledere først og gi benchmarking.

Ledere blir bedt om å videreføre resultatene ned hierarkiet. Til tross for hvordan resultatene er, fortsett å snakke med de ansatte. Ikke avslutt kommunikasjonen din etter resultatene fra undersøkelsen er ute. Det er viktig å vurdere, samle, forstå, følge opp på tilbakemeldinger og hjelpe enkeltpersoner forstå sin del i bedriften.

Forstå effektiviteten av undersøkelseskommunikasjon

Ansatte må oppfatte handlinger tatt fra tilbakemeldingen de gir. Hvis de ikke tror at noe skjer, er det sannsynlig at de ikke tar undersøkelsen.

Med de fire tipsene vi har dekket ovenfor, er du klar for å sende din neste medarbeiderundersøkelse.

Oppsummering:

  •         En forståelse av ansattes engasjement og hvordan man formidler det.
  •         En forståelse av kjernetemaene du vil dekke i medarbeiderundersøkelsen.
  •         Et undersøkelses «brand».
  •         En struktur for kommunikasjon før undersøkelse, dagen undersøkelsen tar sted og etter undersøkelsen.
  •         En måte å måle effekten i bedriften etter at det er tatt handling.